Blog, History

Κορμάκια μπαλέτου: Η ιστορία

Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πως εμφανίστηκαν ‘τα κορμάκια μπαλέτου’ που θεωρούμε τόσο άμεσα συνδεδεμένα με τον χορό; Ποιος τα δημιούργησε; Έμοιαζαν πάντα έτσι όπως είναι σήμερα; Προορίζονταν από την αρχή για ρούχα μπαλέτου; Αν όχι, τι φορούσαν οι μπαλαρίνες;

Το Verdi έκανε έρευνα και βρήκε τις απαντήσεις.

Ένα κορμάκι για άνδρες

Αυτό το εφαρμοστό ρούχο εφευρέθηκε από έναν άνδρα, για τους άνδρες. Γεννημένος στη Γαλλία τον Αύγουστο του 1838, ο Jules Léotard ήταν επιτυχημένος performer του τσίρκου, με ειδίκευση στην εναέρια ακροβατική κούνια (trapeze). Η επιθυμία του να αναδείξει την δυνατή σωματική του διάπλαση και να εκτελεί τα ακροβατικά του ανεμπόδιστος, σχεδίασε ένα ολόσωμο στενό ρούχο. Έτσι, εμφανίστηκε το πρώτο ρούχο που μοιάζει με το κορμάκι μπαλέτου. Από αυτόν πήρε, μετά τον θάνατό του το 1870, το αγγλικό του όνομα (leotard). Μέχρι τότε, ο Léotard το ονόμαζε ‘maillot’. Είναι μια γαλλική λέξη, που από το 1920 μέχρι και σήμερα, χρησιμοποιείται για να ορίσει τα γυναικεία ολόσωμα μαγιό.

Κορμάκια Μπαλέτου Jules Leotard

Jules Léotard

Πλέον, κορμάκια φοράνε, εκτός από τους ακροβάτες του τσίρκου, οι αθλήτριες και αθλητές της ρυθμικής και της ενόργανης γυμναστικής, του καλλιτεχνικού πατινάζ, και άλλων αθλημάτων όπως η συγχρονισμένη κολύμβηση, η ποδηλασία και άλλα. Τα κορμάκια εισήχθησαν σταδιακά στο μπαλέτο, κυρίως για τις γυναίκες, το 1960. Επομένως, τι φορούσαν μέχρι τότε και οι γυναίκες χορεύτριες και οι άνδρες χορευτές μπαλέτου;

Δεκαετίες 1910-1920

Το μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα οι χορεύτριες μπαλέτου φορούσαν αυτοσχέδια ρούχα για την πρόβα τους. Προσάρμοζαν και μεταποιούσαν τα καθημερινά ρούχα που είχαν στις ντουλάπες τους. Οι χιτώνες ήταν το βασικό ρούχο μπαλέτου για τις γυναίκες. Ο χιτώνας ήταν εμπνευσμένος από τις αρχαιοελληνικές τουνίκ που πρώτη φόρεσε και εισήγαγε στον χορό, η πρωτοπόρος του μοντέρνου χορού, Isadora Duncan. Συνήθως ο χιτώνας ήταν φτιαγμένος από μετάξι ή πλεκτό ζέρσεϊ και είχε ένα λάστιχο κάτω από το στήθος και ένα στους γοφούς, για να μένει σταθερός. Κάθε μπαλαρίνα φορούσε διαφορετικό χρώμα. Την δεκαετία, όμως, του 1920, λόγω του πολέμου, δεν ήταν εύκολο να βρουν ποικιλία και ποιότητα υφασμάτων. Έτσι, κατέληξαν να φοράνε όλες μαύρους κοντύτερους χιτώνες.

Κορμάκια μπαλέτου: Ballet Russes

1916. Πρόβα της ομάδας Ballet Russes στη Νέα Υόρκη

Από την άλλη, η ανδρική ενδυμασία μπαλέτου, της συγκεκριμένης εποχής, ήταν πιο κοντά στιλιστικά στη σημερινή. Φορούσαν φαρδιά, λευκά, μακρυμάνικα πουκάμισα, μαύρα παντελόνια, κομμένα στο ύψος του γονάτου, λευκές, ψηλές κάλτσες και δερμάτινα μαύρα παπούτσια. Μέρος αυτού του συνόλου μοιάζει με τα σημερινά ανδρικά κολάν μπαλέτου.

Δεκαετίες 1930-1940

Σε αυτές τις δεκαετίες, οι χιτώνες κόντυναν και έγιναν κοντά φορέματα και φούστες που συνδυάζονταν με απλές μπλούζες. Οι πιο ευκατάστατες χορεύτριες αγόραζαν ρούχα prêt à porter, ειδικά για το μπαλέτο, τα οποία όμως μπορούσαν αργότερα να φορέσουν και στην καθημερινότητά τους. Αυτά τα ρούχα ήταν κατασκευασμένα από βαμβάκι και δεν ήταν ιδιαιτέρως ελαστικά. Συνήθως ήταν ενιαία όπως το σημερινό κορμάκι μπαλέτου με φούστα ενσωματωμένη που η Verdi διαθέτει σε παιδικό. Οι χορεύτριες μπαλέτου ακολουθούσαν τις τάσεις της μόδας φορώντας φλοράλ μοτίβα.

Κορμάκια μπαλέτου: Pret a porter

Ρούχα μπαλέτου prêt à porter. Φωτογραφία του Hans Knopf

Οι μπαλαρίνες που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν αυτά τα ρούχα χορού, συνέχισαν να χρησιμοποιούν τα ρούχα που είχαν στη ντουλάπα τους, προσαρμόζοντάς τα στις νέες τάσεις. Η χορευτική ενδυμασία των δεκεατιών αυτών αρχίζει να πλησιάζει περισσότερα τα κορμάκια μπαλέτου.

Κορμάκια Μπαλέτου: Αυτοσχέδια

Αυτοσχέδια ρούχα χορού. Συλλογή: Joy Williams Brown

Οι άνδρες αντικατέστησαν τα μακριά, φαρδιά παντελόνια με σορτς και πλεκτά, εφαρμοστά κολάν.

Hans Knopf

Ανδρικά ρούχα χορού. Φωτογραφία του Hans Knopf

Δεκαετίες 1950-1960

Το 1950 τα γυναικεία ρούχα χορού άρχισαν να μοιάζουν όλο και περισσότερο με τα σημερινά κορμάκια μπαλέτου και το συνολικό εφαρμοστό, χορευτικό look. Πιο συγκεκριμένα, φορούσαν ψηλόμεσα κολλητά σλιπ, πάνω από καλσόν, με εφαρμοστές κοντές μπλούζες. Κάποιες, συνέχισαν να φοράνε τουνίκ αλλά μέσα από το σλιπ, γιατί ο στόχος ήταν πλέον να πετύχουν την όψη ενός ενιαίου ρούχου.

Maria Tallchief

Πρώιμα ρούχα σε στυλ κορμάκι μπαλέτου

Το 1960, το αυθεντικό κορμάκι του Jules Léotard εισχωρεί επιτέλους και στον χώρο του μπαλέτου. Τα πρώτα κορμάκια μπαλέτου ήταν κατασκευασμένα από πλεκτό βαμβακερό ύφασμα, το οποίο επέτρεπε περισσότερη ελαστικότητα αλλά σακούλιαζε γρήγορα. Την ίδια δεκαετία, το αυθεντικό κορμάκι του Jules Léotard εισχωρεί επιτέλους και στον χώρο του μπαλέτου. Τα πρώτα κορμάκια μπαλέτου ήταν κατασκευασμένα από πλεκτό βαμβακερό ύφασμα, το οποίο επέτρεπε περισσότερη ελαστικότητα αλλά σακούλιαζε γρήγορα. Το ίδιο συνέβη και με το Bri-Nylon, με τη διαφορά ότι το δεύτερο πρόσφερε μεγαλύτερη ελαστικότητα. Το 1962 λοιπόν, γίνεται διαθέσιμο στο ευρύ κοινό το, πρόσφατα τότε, πατενταρισμένο ύφασμα ‘λύκρα’, το οποίο έφερε επανάσταση στα ρούχα και στα κοστούμια μπαλέτου.

Δεκαετίες 1970-1980

Από το 1970 και έπειτα, τα ελαστικά ρούχα όπως, κορμάκια, ολόσωμες φόρμες, κολάν και καλσόν συνάντησαν εξαιρετική άνοδο. Ήταν κυρίως δημοφιλή στον χώρο της γυμναστικής και στη συνέχεια στον χορευτικό κύκλο. Κύριο χαρακτηριστικό τους ήταν η εύκολη εφαρμογή, η διατήρηση του σχήματός τους, το εύκολο πλύσιμο, και η πληθώρα σχεδίων και χρωμάτων.

Aerobic

Ενδυμασία aerobic

Σήμερα

Μετά τον μακρύ δρόμο που έκανε το κορμάκι, κατάφερε να φτάσει σε εμάς σε μια πληθώρα υφασμάτων όπως βαμβάκι, λύκρα, spandex, βελούδο, διαφάνειαa, foil, μεταλλικό. Καθώς, και σχεδίων και χρωμάτων που είναι διαθέσιμα σε ενήλικες και παιδιά. Μόνο λίγα από τα κορμάκια μπαλέτου της ευρείας γκάμας της Verdi είναι το κοντομάνικο κορμάκι, το κορμάκι με τιράντα, το κορμάκι φανέλα, το κορμάκι με μανίκι ¾ και το κορμάκι με χαμηλή πλάτη και ραφές. Η εταιρεία διαθέτει επίσης και πιο περίτεχνα σχέδια, αλλά και όλα τα ρούχα προπόνησης χορού που μπορεί να χρειάζεσαι.

Παρότι τα κορμάκια μπαλέτου είναι πιο δημοφιλή στις γυναίκες, δεν λείπουν από την ανδρική ντουλάπα. Συνήθως, για τους άνδρες προσφέρεται κορμάκι/ολόσωμο σορτς είτε σε στυλ φανέλας είτε με βαθιά λαιμόκοψη και τιράντες. Εναλλακτικά ντύνονται με ανδρικό μακρύ κολάν ή ανδρικό ποδηλατικό κολάν και αμάνικη ή κοντομάνικη μπλούζα χορού.

Verdi κορμάκι

Κορμάκι Μπαλέτου Verdi

Ολόσωμη Φόρμα Verdi

Μην ξεχνάμε επίσης, πόσο σημαντικά είναι τα κορμάκια για τα αθλήματα της ρυθμικής και της ενόργανης γυμναστικής. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι εταιρείες τα κατασκευάζουν με συνδυασμό υλικών όπως λύκρα, διαφάνεια και foil και τα στολίζουν με στρας και πέτρες, ή τα χρωματίζουν, ή τυπώνουν σχέδια σε ειδική sublimation λύκρα. Η εταιρεία Verdi ειδικεύεται στον σχεδιασμό, την ραφή και τον στολισμό τους, βασισμένη στους κανονισμούς των δύο αυτών αθλημάτων που εφαρμόζονται στα κορμάκια. Μπορείς να διαβάσεις το άρθρο Κορμάκια Ρυθμικής Γυμναστικής: Η Συλλογή των Λουλουδιών, για να μάθεις την ιστορία του αθλήματος και της ενδυμασίας αλλά και για την συλλογή της εταιρείας Verdi που είναι εμπνευσμένη από τον κόσμο των λουλουδιών. Αν θέλεις ένα κορμάκι ρυθμικής στα μέτρα και τα γούστα σου επισκέψου τη σελίδα με τα custom made επαγγελματικά κοστούμια της Verdi και παράγγειλε το δικό σου.

Γιατί;

Γιατί όμως από τον φαρδύ και μακρύ χιτώνα, η ενδυμασία του μπαλέτου εξελίχθηκε στο κολλητό κορμάκι; Οι λόγοι είναι και πρακτικοί και αισθητικοί. Όσο αυξάνονται οι τεχνικές απαιτήσεις του μπαλέτου, τόσο μεγαλώνει η ανάγκη για ένα ρούχο που δεν εμποδίζει την κίνηση. Πλέον οι χορεύτριες και οι χορευτές πηδάνε πιο ψηλά, κάνουν περισσότερες στροφές, σηκώνουν τα πόδια τους ψηλότερα. Επομένως, ο χιτώνας ήταν ένα βαρύ ρούχο που δεν εξυπηρετούσε πια την ελεύθερη κίνηση. Σημαντικό επίσης είναι, κυρίως στα παιδιά, να μπορούν οι δάσκαλοι και οι δασκάλες να βλέπουν κάθε λεπτομέρεια της κίνησης και της στάσης του σώματος των χορευτών, για να μπορεί να διορθώνει τα λάθη. Τέλος, το καλά εξασκημένο σώμα των χορευτών, καθώς και οι όμορφες γραμμές που δημιουργούν, κρύβονται αν ‘θαφτούν’ κάτω από ένα μακρύ, φαρδύ ρούχο όπως ήταν ο χιτώνας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνονται και να μην εκτιμώνται οι πολύωρες πρόβες, εάν οι θεατές δεν μπορούν να δουν τα σώματά τους. Το κορμάκια λοιπόν αναδεικνύουν την ομορφιά ενός σώματος που έχει πασχίσει και έχει ιδρώσει για να υπηρετήσει την τέχνη του μπαλέτου και να εκφράσει την ψυχή κάθε χορεύτριας και κάθε χορευτή.

Εάν έχεις σχολή χορού και ενδιαφέρεσαι για ρούχα και κοστούμια οποιουδήποτε χορού επικοινώνησε μαζί μας.

Επίλεξε το κατάλληλο μαλακό παπούτσι μπαλέτου και πουέντ και συνόδεψέ τα με τα απαραίτητα αξεσουάρ παπουτσιών χορού για να τα φροντίσεις. Στο Verdi όμως θα βρεις παπούτσια χορού για οποιονδήποτε χορό και αν κάνεις.

ΠΗΓΕΣ

us.blochworld.com

pointemagazine.com

gr.pinterest.com