PRO TIPS ΓΙΑ ΝΑ ΝΙΩΣΕΙΣ ΑΝΕΤΑ ΣΤΟ PARTNERING

Το να μοιράζεσαι το βάρος σου είναι το θεμέλιο κάθε είδους partnering στον χορό, από τα σηκώματα του μπαλέτου μέχρι τις ισορροπίες του contact improvisation και τις σεκάνς του ballroom.

Ο Andrew Suseno, που διδάσκει την τεχνική contact improvisation και το δικό του στυλ βασισμένο στην επαφή, το οποίο ονομάζεται Parcon Resilience, λέει ότι το μοίρασμα του βάρους είναι αυτόνομη γλώσσα. «Οι προθέσεις μας, τα συναισθήματά μας, οι σχέσεις μας, όλα αυτά μπορούν να επικοινωνηθούν μέσω της αφής και της ανταλλαγής βάρους.» Ο Suseno λέει ότι «όταν μοιραζόμαστε το βάρος, μοιραζόμαστε τον εαυτό μας.»

Αυτό κάνει το μοίρασμα βάρους τόσο σωματική πρόκληση όσο και άσκηση ευαλωτότητας και εμπιστοσύνης κάτι που συχνά δυσκολεύει τους χορευτές. Αλλά, με μια στρατηγική προσέγγιση , οι χορευτές μπορούν να χτίσουν περισσότερη άνεση και αυτοπεποίθηση σε οποιοδήποτε περιβάλλον partnering.

Ξεκίνα με τον εαυτό σου

Η χορεύτρια ballroom και δασκάλα Ana Jurenec λέει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει με τους χορευτές που μαθαίνουν πως να μοιράζονται το βάρος τους, είναι «να προσπαθούν να κάνουν κάτι με ένα άλλο άτομο» όταν έχουν έλλειψη σύνδεσης με το ίδιο τους το σώμα. «Αντίθετα, που είναι το βάρος του σώματός σας; Που είναι το κέντρο βάρους σας; Πως κινείται η σπονδυλική σας στήλη; Στη συνέχεια προσκαλέστε ένα άλλο άτομο σε αυτό.»

Ο Suseno πιστεύει ότι ξεκινάει με το να ακούς τον εαυτό σου. Ρωτάει: «Ποια είναι τα σήματα που σας λένε να μετακινήσετε το πόδι σας για να είστε πιο σταθεροί; Ποια είναι τα σήματα που σας λένε να λυγίσετε;» Μόλις αρχίσετε να το αισθάνεστε αυτό στο δικό σας σώμα, θα αρχίσετε να το αισθάνεστε και στους άλλους.

Μια προσεκτική προετοιμασία μπορεί να βοηθήσει σε αυτό: Ο Suseno προτείνει να κάνετε ζέσταμα όλα τα μέρη του σώματος, και ιδιαίτερα τον κορμό, με την υποχώρηση στη βαρύτητα και τη ροή της αναπνοής. Μπορείτε να ‘αφυπνίσετε το σώμα όσον αφορά την υποχώρηση’ χρησιμοποιώντας τα χέρια σας, αντικείμενα στον χώρο ή ένα άλλο άτομο. Μπορείτε να εξασκήσετε επίσης την παράδοση του βάρους σας σε κάτι πιο προβλέψιμο από το ανθρώπινο σώμα, το πάτωμα. Ο Suseno λέει ότι, η εξερεύνηση μιας σταθερής επιφάνειας με διάφορα μέρη του σώματος (ξεκινώντας με το κύλισμα στο πάτωμα για ενεργοποίηση του κέντρου), επιτρέπει στους χορευτές «να συντονιστούν και να προετοιμαστούν την απρόβλεπτη δυναμική σχέση με έναν άλλο άνθρωπο.»

Δημιούργησε εμπιστοσύνη

Για τον Suseno το βάρος δεν είναι μόνο το φυσικό μας σώμα. Λέει ότι «περιλαμβάνει τις ταυτότητές μας, τις ιστορίες μας, τους αγώνες μας.» “To create a safe and healthy place for that weight to be held, the conversation needs to go beyond the physical.” Για παράδειγμα, αν κάποιος παλεύει με μια απώλεια, λέει ότι «η αίσθηση της ισορροπίας του, η κατανομή βάρους του, θα είναι διαφορετική.»

Γι’ αυτόν τον λόγο ο Suseno λέει, ότι είναι απαραίτητο να επικοινωνείτε με τους συγχορευτές σας πριν ξεκινήσετε την ανταλλαγή βάρους. Κάνει συμφωνίες ανάμεσα στην ομάδα και στους παρτενέρ θέτοντας προσδοκίες σε ένα περιβάλλον μοιράσματος βάρους, με στόχο να θιχτούν θέματα σχετικά με τις προηγούμενες εμπειρίες των χορευτών.

Μια από τις αγαπημένες του συμφωνίες είναι: «Όλοι έχουν την εξουσία με το ‘όχι’ τους», που σημαίνει ότι οι χορευτές μπορούν να πουν ‘όχι’ σε οποιαδήποτε κίνηση δεν αισθάνονται άνετα και ότι το ‘όχι’ γίνεται σεβαστό. Αν και αυτό μπορεί να μην είναι ρεαλιστικό σε χώρους με πιο ιεραρχική δυναμική εξουσίας, το να είμαστε ανοιχτοί για ζητήματα τραυματισμών πόνων και άλλων θεμάτων, βοηθάει πολύ στο χτίσιμο μιας ασφαλούς και γεμάτης εμπιστοσύνη συνεργασίας. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει και το να ζητάμε συχνά συναίνεση, κάτι που η Jurenec κάνει με τους μαθητές της.

Μάθε να ακούς

Χρειάζεται εξάσκηση για να μπορούμε να ‘ακούμε’ τι μας λέει ο παρτενέρ μας μέσω του σώματός του. Η Juurenec βάζει τους αρχάριους μαθητές να ξεκινούν τα μαθήματα περπατώντας στην αίθουσα σε ζευγάρια, διατηρώντας ένα σημείο σύνδεσης μεταξύ τους. Αφού αρχίζουν να νιώθουν πιο άνετα, βάζει τον έναν να κλείσει τα μάτια του και τον άλλο να τον οδηγεί, εισάγοντας σταδιακά πιο περίπλοκες κινήσεις και περισσότερο μοίρασμα βάρους. Στο τελικό στάδιο ο οδηγός και ο ακόλουθος εναλλάσσονται συνεχώς.

Η Jurenec υποστηρίζει ότι το κλειδί είναι να ξεκινάς απλά και αργά: Οι πολλές και γρήγορες κινήσεις μας δυσκολεύουν να αισθανθούμε το σώμα του παρτενέρ μας. Προσπαθήστε να μην βασίζεστε στα οπτικά στοιχεία. Μπορεί να μην είναι πάντα ασφαλές να κλείνετε τα μάτια σας, αλλά τουλάχιστον στην αρχή, σιγουρευτείτε ότι δεν κοιτάζετε στον καθρέφτη ούτε σκέφτεστε πως φαίνεστε από έξω. Ο Suseno λέει, ειδικά όταν αυτοσχεδιάζετε, «ανακαλύψτε κάτι μοναδικό που προκύπτει από την ένωση των δύο σωμάτων. Μην ακολουθείτε απλώς μία εικόνα, όπως π.χ. ‘Θα σε ισορροπήσω με αυτόν τον τρόπο.’»

Γείρε

Ο Andrew Suseno, που διδάσκει τεχνικές contact στη Νέα Υόρκη, λέει ότι το να γέρνεις είναι πρόκληση για τους χορευτές που μαθαίνουν να μοιράζονται το βάρος τους. «Είμαστε τόσο συνηθισμένοι να στεκόμαστε στον δικό μας ευθυγραμμισμένο κάθετο άξονα. Συχνά, αντί να γέρνουμε, χρησιμοποιούμε τους μύες και ανοιχτή βάση στήριξης.

Όταν οι άνθρωποι εξοικειώνονται περισσότερο, μαθαίνουν να έχουν μικρότερη βάση στήριξης, μαθαίνουν να γέρνουν και να χρησιμοποιούν λιγότερη προσπάθεια και περισσότερο τη σκελετική δομή τους.» Ο Suseno λέει ότι μπορεί να είναι τρομακτικό να βγεις έξω από τον  άξονά σου. Για να αντιμετωπίσετε αυτόν τον φόβο, δοκιμάστε να ρυθμίσετε το νευρικό σύστημα συνδέοντάς το με την αναπνοή σας, ξεκινώντας πολύ αργά και στη συνέχεια ανακαλύψτε πού μπορεί να σας οδηγήσει η κοινή δυναμική.

Ασκήσεις για ασφαλέστερο μοίρασμα βάρους

Η φυσικοθεραπεύτρια Mia Ronson και η προπονήτρια Jennifer Beach, που δουλεύουν με χορευτές στο Richmond Ballet, λένε πως ο κλειδί για την αντιμετώπιση της απρόβλεπτης φύσης του μοιράσματος βάρους με έναν παρτενέρ, είναι η ενδυνάμωση του κέντρου/πυρήνα. Χρησιμοποιείστε αυτές τις ασκήσεις για να προετοιμαστείτε για το partnering. Προτείνουν 2 με 3 σετ των 10 επαναλήψεων.

1. Σανίδα με εναλλασσόμενο σήκωμα ποδιών:

Στη θέση της σανίδας στους αγκώνες, σηκώνετε εναλλάξ τα πόδια ελαφρώς από το πάτωμα και κρατάτε για λίγο.

2.  Στάση bird dog σε μπάλα:

Στη θέση ψηλής σανίδας, με τη λεκάνη και το χαμηλό μέρος της κοιλιάς να στηρίζεται στη μπάλα, σηκώστε ταυτόχρονα αντίθετο χέρι με πόδι, ενώ διατηρείτε την ισορροπία στη μπάλα.

3. Πιέσεις περιστροφικού κέντρου:

Σταθείτε με τα πόδια στο άνοιγμα της λεκάνης και τα γόνατα ελαφρώς λυγισμένα. Περάστε ένα λάστιχο από ένα σταθερό σημείο στο σπίτι ή στην αίθουσα, στο ύψος το στήθους σας και σταθείτε στο πλάι. Προχωρήστε όσο μακριά χρειάζεται για να είναι το λάστιχο τεντωμένο. Κρατήστε το με δύο χέρια στο στήθος και πιέστε τα χέρια να τεντώσουν μπροστά αντιστεκόμενοι στην περιστροφική δύναμη. Για να αναβαθμίσετε την άσκηση σταθείτε σε μια ασταθή επιφάνεια, όπως ένας δίσκος ισορροπίας, ένα αφρώδες τουβλάκι ή ένα μαξιλάρι.

4. Γέφυρες λεκάνης σε μπάλα:

Ξαπλώστε στην πλάτη σας με τα πόδια πάνω στη μπάλα και τα γόνατα 90Ο λυγισμένα. Πιέστε και κάντε γέφυρες με τη λεκάνη ενώ κρατάτε την ισορροπία σας. Για να αναβαθμίσετε την άσκηση, ενώ βρίσκεστε στη γέφυρα κυλίστε με τα πόδια τη μπάλα προς το μέρος σας και επιστρέψτε.

5. Πιέσεις ώμων:

Περάστε ένα λάστιχο σε ένα χαμηλό σταθερό αντικείμενο. Ενώ βρίσκεστε σε θέση καθίσματος, πιάστε το λάστιχο με ένα χέρι, κρατήστε το κοντά στον ώμο και πιέστε επάνω μέχρι να τεντώσει το χέρι και τα πόδια. Εναλλάξτε πιέζοντας ευθεία πάνω και διαγώνια πάνω προς την αντίθετη πλευρά. Για να αναβαθμίσετε την άσκηση σταθείτε σε μια ασταθή επιφάνεια.

Άρθρο από: https://www.dancemagazine.com/weight-sharing-in-partnering/

Μενού