Πως μπορείς να αποκτήσεις εκτεταμένες γραμμές στο σώμα σου;
Το να δουλεύεις με στόχο τις ‘μακρύτερες γραμμές’ ως χορευτής μπορεί να είναι περίπλοκο. Εξάλλου δεν μπορείς να κάνεις τα άκρα σου μακρύτερα από ότι είναι. Η Ronni Favors, διευθύντρια προβών του Alvin Ailey Dance Theater, λέει ότι το να προσπαθείς να μακρύνεις τα άκρα σου είναι ουσιαστικά σαν «να προσπαθείς για κάτι έξω από τον εαυτό σου.» Η αισθητική που είναι συνδεδεμένη με τις μακριές γραμμές μπορεί μερικές φορές να είναι και ανθυγιεινή: «Μακριές γραμμές μπορεί να είναι ευφημισμός για τα αδύνατα σώματα.
Η Favors προτείνει, αντί να σκέφτεστε τις μακριές γραμμές ως ιδανικό αισθητικής, να στοχεύετε στην εύρεση της έκτασης και της ελαστικότητας στη γραμμή σας, μια αβίαστη γραμμή ανάλογη με το σώμα σας, ως ένα ακόμη εργαλείο στην εργαλειοθήκη σας. Λέει ότι, «ως χορευτής δημιουργείς σχήματα στον χώρο. Έτσι, το να μπορέσουμε να καλύψουμε όσο περισσότερο χώρο γίνεται είναι κάτι που όλοι προσπαθούμε πολύ για αυτό.»
Οργανώσου
Η φυσιοθεραπεύτρια Andrea Lasner, η οποία εργάζεται με χορευτές στο νοσοκομείο Johns Hopkins στη Βαλτιμόρη, λέει, ότι το να έχεις ελευθερία στα άκρα για να φτάσεις και να τεντώσεις απαιτεί να έχεις έναν ασφαλή, ευθυγραμμισμένο κορμό για να ξεκινήσεις την κίνηση.
Η Maribel Modrono, μέλος της σχολής του Miami City Ballet School λέει ότι η δύναμη του πυρήνα είναι ένα κλειδί, αλλά πρέπει να βεβαιωθείτε ότι οι προπονήσεις σας δεν είναι αντιπαραγωγικές για την επιμήκυνση της σπονδυλικής σας στήλης. Για παράδειγμα, όταν κάνετε έναν κοιλιακό, η τάση είναι να τραβάτε το λαιμό ή να σπρώχνετε προς τα έξω την κοιλιά, αντί να τραβάτε τους κοιλιακούς μύες προς τα μέσα και προς τα πάνω για να δημιουργήσετε περισσότερο μήκος.
Σύμφωνα με τη Favors, η εξάσκηση της ευθυγράμμισης είναι επίσης σημαντική για την σταθεροποίηση του κορμού και την απελευθέρωση των άκρων. Από την άλλη, η λάθος ευθυγράμμιση μπορεί να εκδηλωθεί σε κοντύτερες γραμμές δημιουργώντας υπερβολική ένταση στο σώμα ή προκαλώντας τους χορευτές να σφίγγουν τα χέρια τους στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν μια αίσθηση ελέγχου. Η εύρεση της ευθυγράμμισης, λέει, ότι είναι συχνά ένα μακρύ ταξίδι που μπορεί να βοηθηθεί από το Pilates και το Gyrotonic ή από έναν καλό δάσκαλο ή προπονητή.
Δημιούργησε χώρο
Επειδή μια γραμμή είναι επιμήκης δεν σημαίνει ότι έχει αυτή την αέρινη τεντωμένη ποιότητα που θέλουν πολλοί χορευτές. Η Favors επισημαίνει ότι μερικές φορές, όταν ένας χορευτής αναζητά μια μακριά γραμμή, στην πραγματικότητα μοιάζει να τραβάει ή να έχει ένταση.
Για εύκολες μετριασμένες γραμμές, προτείνει να φανταστείτε ότι υπάρχει επιπλέον χώρος στις αρθρώσεις, για να αποφύγετε τη συμπίεσή τους. Της αρέσει επίσης η ιδέα να νιώθεις τον αέρα γύρω σου, ανάμεσα στα δάχτυλά σου, πάνω από το κεφάλι σου, και να διατηρείς αυτόν τον αέρα σε συνεχή κίνηση.
Φυσικά, η δημιουργία χώρου για μέγιστη κινητικότητα και, ως εκ τούτου, μέγιστα τεντωμένες γραμμές σημαίνει να έχετε ελαστικούς, ζεστούς μύες. Η Modrono τονίζει τη σημασία της σωστής προθέρμανσης πριν από το μάθημα και την πρόβα, ειδικά τις δυναμικές διατάσεις για τα ισχία και τις γάμπες, και την αποθεραπεία μετά.
Επιμήκυνση από μακρινά σημεία
Η Modrono βλέπει το κεφάλι και το λαιμό ως ένα ‘θαυμαστικό’, ικανό να επεκτείνει ή να συμπληρώσει τη γραμμή. Τα χέρια και τα πόδια, με τη σειρά τους, μπορεί να είναι είτε οι τελευταίες πινελιές μιας γραμμής είτε τα ακούσια σημεία θραύσης. Τόσο η Favors όσο και η Modrono παρουσιάζουν στους χορευτές τον Vitruvian Man του da Vinci για να τονίσουν την ιδέα της ενέργειας που ακτινοβολείται από το κέντρο του σώματος και έξω προς μακρινά σημεία.
Ακόμα, η Modrono λέει, ότι και η εστίαση μπορεί να δώσει την ψευδαίσθηση μιας πιο επιμήκης γραμμής όταν χρησιμοποιείται σωστά. Ένα παράδειγμα είναι να σηκώνεις ελαφρώς το βλέμμα σου καθώς πηδάς για να δώσεις την αίσθηση περισσότερου ύψους στον αέρα. Η Favors προσθέτει ότι το να κοιτάξεις πέρα από τους τοίχους του στούντιο ή του θεάτρου προς την φανταστική απόσταση μπορεί να ενισχύσει αυτή την ψευδαίσθηση.
Γωνίες και κύκλοι
Είναι ένα μάθημα που πήραν οι περισσότεροι μαθητές μπαλέτου σε νεαρή ηλικία, αλλά αξίζει να το θυμάται κανείς για κάθε χορευτή: Όταν κάνετε γωνίες με το σώμα σας, φανταστείτε ότι στέκεστε στο δικό σας φανταστικό κουτί. Με άλλα λόγια, η Modrono λέει, ότι για να αποκτήσετε σταθερές και κολακευτικές γραμμές, καλό θα είναι να προσανατολιστείτε προς τις γωνίες του σώματός σας και όχι προς τις γωνίες της σκηνής ή του στούντιο.
Η Favors θεωρεί ότι και οι κύκλοι είναι μια χρήσιμη εικόνα. Λέει ότι, «Ακόμα και όταν φτάνετε στο τέλος της γραμμής σας, πάντα κάνει κύκλους, αλλά θέλετε κάθε άκρο να συναντάται στην άκρη του κύκλου, σε αντίθεση με το να σας τραβούν όλα στο κέντρο.»
Επιμήκυνση μέσω μεταβάσεων
Το να επιτευχθούν μακριές, αβίαστες γραμμές είναι ευκολότερο όταν έχετε πολύ χρόνο για να παίξετε και να πειραματιστείτε. Όμως, είναι μια εντελώς διαφορετική πρόκληση όταν πρέπει να γίνουν σωστά κατά τη διάρκεια μιας γρήγορης ή μεταβατικής κίνησης. Η Lasner προτείνει να επικεντρωθείτε στην αποτελεσματικότητα, για να βρείτε ευκαιρίες για επιμήκυνση σε δύσκολους συνδυασμούς, και να γίνετε πολύ συγκεκριμένοι για το τι ακριβώς κάνει το σώμα σας και πόση μυϊκή προσπάθεια θα χρειαστεί για να το κάνετε.
Η Favors συμφωνεί και προτείνει την ανάλυση της κίνησης για την εύρεση των συντομότερων διαδρομών μεταξύ των προορισμών. Λέει ότι «πρέπει να κάνετε οικονομία γιατί δεν θέλετε να διακόψετε την κίνηση, αλλά ούτε και να την προσπεράσετε. Πρέπει να ξέρετε πού αρχίζει και πού τελειώνει η κίνηση.»
Αυτό σημαίνει επίσης ότι δεν πρέπει να παραμελείτε τις ενδιάμεσες στιγμές. Η Favors λέει ότι «πρέπει να είστε σίγουροι ότι δίνεται τόση προσοχή στις μεταβάσεις σας όση και στην επόμενη μεγάλη κίνηση. Επειδή, πολλές φορές σκεφτόμαστε απλώς το ‘ta-da!’ (θεαματικό αποτέλεσμα μιας μεγάλης κίνησης), αλλά όχι τις μεταβάσεις που μας προετοίμασαν για αυτό.»
Η δημιουργία κομψών γραμμών έχει να κάνει λιγότερο με το μήκος των ποδιών ή την ευλυγισία των ισχίων σας και περισσότερο με αυτού του είδους την προσοχή στη λεπτομέρεια και την επιδεξιότητα. Η Favors λέει, «Μου αρέσει να βλέπω ανθρώπους με μια εξαιρετικά δουλεμένη γραμμή που έχουν δημιουργήσει και σμιλέψει μέσα από τη δική τους ανακάλυψη. Είναι τόσο όμορφο όσο κάποιος που το πόδι του περνάει από τα αυτιά του.»
Διοχέτευσε την αναπνοή
Dancers sometimes get so caught up in “achieving the line” that they’re actually holding their breath, or look like they are, says Modrono, which can make the line appear static and stilted. But, she says, adding breath to your movements, like port de bras, landing a jump or finishing a turn, can add grace and spirit to the quality of your dancing.
Η Modrono λέει ότι οι χορευτές μερικές φορές παγιδεύονται τόσο πολύ στο να «επιτύχουν τη γραμμή» που στην πραγματικότητα κρατούν την αναπνοή τους ή μοιάζουν σαν να το κάνουν. Αυτό μπορεί να κάνει τη γραμμή να φαίνεται στατική και παραμορφωμένη. Αλλά, λέει, πως προσθέτοντας ανάσα στις κινήσεις σας, όπως το port de bras, η προσγείωση ενός άλματος ή το τέλος μιας στροφής, μπορεί να προσθέσει χάρη και ψυχή στην ποιότητα του χορού σας.
Άρθρο από: www.dancemagazine.com